piątek, 27 marca 2020

27 marca - Międzynarodowy Dzień Teatru


W związku z tym dziś zapraszamy do Teatru Polskiego Radia, czyli do Teatru Wyobraźni.

Poniżej link do strony głównej:


prezentującej archiwalne słuchowiska, które były już wyemitowane na antenie Polskiego Radia. Może coś Wam umknęło? Zachęcam do przejrzenia dość obszernej tytułowo i tematycznie bazy. Na pewno każdy znajdzie coś interesującego dla siebie. Ja ze swej strony pragnę zwrócić szczególną uwagę na kilka z nich.

Słuchowiska:

"Rzeczy, których nie wyrzuciłem" - premierowe słuchowisko Marcina Wichy, w adaptacji i reżyserii Michała Zdunika. 

Książka jest niezwykle osobistym tekstem autora o jednym z najtrudniejszych pożegnań w życiu, pożegnaniu matki. Za tę książkę autor został uhonorowany Nagrodą Nike 2018. Wśród aktorów usłyszymy wspaniałe interpretacje: Łukasza Borkowskiego, Danuty Stenki, Katarzyny Skarżanki, Heleny Hajkowicz, Karoliny Baci, Adama Baumana, Jana Hussakowskiego, Filipa Kosiora, Krystyny Turowskiej.

"Kobieta... według Młynarskiego" 

w reżyserii Romana Dziewońskiego, w mistrzowskich interpretacjach Grażyny Barszczewskiej i Marcina Trońskiego. Młynarski, przede wszystkim kojarzony jako poeta piosenki, ale pisał również teksty dla kobiet. Wysłuchajmy tego słuchowiska z zadumą: skąd Wojciech Młynarski tak dobrze znał kobiety?


"Lilka, cud miłości"

Słuchowisko zrealizowane na podstawie książki Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej: "Wojnę szatan spłodził. Zapiski 1939-1945" w opracowaniu Rafała Podrazy. W poetycki portret Lilki czyli samej poetki wciela się pięć znakomitych aktorek (Magdalena Zawadzka, Krystyna Tkacz, Paulina Holtz, Joanna Żółkowska i Antonina Nowakowska - to głos dziecka). Każda z kobiet to wizerunek tej samej kobiety, poetki Marii, ale pokazana z innej perspektywy.
Słuchowisko w adaptacji i reżyserii Waldemara Śmigasiewicza.



"Zocha. Radiowy portret Zofii Stryjeńskiej"

Słuchowisko zrealizowane w adaptacji i reżyserii Magdaleny Samalary, na podstawie książki Angeliki Kuźniak: "Stryjeńska. Diabli nadali". Stryjeńska, obok Tamary Łempickiej, była jedną z najbardziej znanych malarek dwudziestolecia międzywojennego, reprezentantką stylu art deco. W swoich pracach mocno skupiona na przedstawianiu bóstw starosłowiańskich i dlatego też uważana jest za prekursorkę rodzimowierstwa słowiańskiego w Polsce. W audycji usłyszymy aktorki: Izabelę Dąbrowską, Annę Gajewską, Lidię Sadową.
"To tylko szkic - sceny z życia Jana Matejki"

W 2018 r. obchodziliśmy dwusetną rocznicę istnienia krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych.  Na te 200 lat wspaniałej działalności uczelni składała się praca wielu wybitnych rektorów, dyrektorów i wielu wspaniałych, utalentowanych absolwentów w kraju i za granicą. Byli wśród nich: Julian Fałat, Leon Wyczółkowski, Jacek Malczewski, Adolf Szyszko-Bohusz, Marian Konieczny. Ale poczet rektorów Akademii otwiera Mistrz Jan Matejko. Artysta działał i pracował w Polsce, która była pod zaborami, a był oddany sprawie polskiej i służył jej jak potrafił. Nie brał udziału w powstaniu styczniowym, gdyż miał poważną wadę wzroku. Dlatego oddał się sprawie "opowiadania" historii Polski w malowanych przez siebie obrazach.
W słuchowisku, w reżyserii Wojciecha Markiewicza, usłyszymy: Janusza Rafała Nowickiego, Adama Baumana, Oskara Hamerskiego, Leszeka Zdunia, Barbarę Zielińską, Stanisława Brudnego, Piotra Bajora.


"Dwór nie taki straszny. Sceny z życia Stanisława Moniuszki"

słuchowisko z tekstem i w reżyserii Wojciecha Markiewicza. Postać Moniuszki warta jest przypomnienia i zapamiętania. W 2019 roku obchodziliśmy 200. rocznicę urodzin kompozytora, nazywanego Ojcem Polskiej Opery Narodowej. Ubiegły rok był też ogłoszony Rokiem Stanisława Moniuszki: to jedna z dwóch polskich rocznic obchodzonych w 2019 roku pod auspicjami UNESCO (obok 50. rocznicy śmierci Krzysztofa Komedy Trzcińskiego). Rok Moniuszki był wspólną rocznicą trzech państw: Polski, Litwy i Białorusi. Stanisław Moniuszko był twórcą 13 oper, 278 pieśni (30 z nich zostało wydanych jako "Śpiewniki domowe"), 63 Mszy. Już pod koniec życia kompozytora ukazał się podręcznik do nauki gry na harmonii. To słuchowisko opowiada jednak o mało znanych, a jakże ciekawych wydarzeniach z życia kompozytora. Wspomina także o wpływie muzyki ludowej na jego dorobek kompozytorski, oczarowaniu twórczością Mickiewicza, Fredry i Syrokomli. W słuchowisku usłyszymy: Marcina Przybylskiego (aktora Teatru Narodowego) w roli samego kompozytora, Elżbietę Kijowską-Rozen, Dorotę Landowską, Katarzynę Herman, Jerzego Szejbala, Tomasza Marzeckiego i Leszka Zdunia.


"Moniuszko - nadzieja wbrew nadziei"

to jeszcze jedno słuchowisko poświęcone słynnemu kompozytorowi. Tym razem w reżyserii Mateusza Tracza oraz opracowaniu muzycznym Mariusza Szałkowskiego i Mateusza Tracza. Tym razem reżyser słuchowiska opowiada historię powstania "Halki". Podstawą napisania scenariusza były listy samego kompozytora i opracowania muzykologiczne, niejednokrotnie ujawniające nowe fakty z twórczości Moniuszki. Inspiracją do napisania słuchowiska był także tekst "Rozmowa Moniuszki z carskim generałem" Juliana Tuwima. W roli kompozytora wystąpił Kacper Kuszewski, a w pozostałych rolach plejada wspaniałych aktorów: Krzysztof Szczepaniak, Aleksandra Radwan, Ilja Zmiejew, Marian Opania, Justyna Orzechowska, Mateusz Weber, Mateusz Kmiecik, Mateusz Tracz, Patryk Izert, Monika Perdjon, Piotr Zwolski.
Do opracowania muzycznego słuchowiska zostały użyte fragmenty "Halki" w pierwotnej, niedawno odkrytej wersji zapisu Moniuszki, bez późniejszych przeróbek.
Dziś pewnie trudno w to uwierzyć , ale w czasach współczesnych kompozytorowi "Halka" była prawdziwą kulturalną sensacją.


W związku naszym wspaniałym Ojcem Opery Narodowej jeszcze jedna informacja.
15 grudnia 2019 r., jako zwieńczenie obchodów Roku Moniuszki, na scenie Theater an der Wien, została wystawiona ta właśnie polska opera. Było to możliwe, dzięki zaangażowaniu się w organizację tego muzycznego wydarzenia, światowej sławy polskiego śpiewaka Piotra Beczały, przy wsparciu najlepszego polskiego reżysera spektakli operowych, Mariusza Trelińskiego. Akcja "Halki" została przeniesiona w lata siedemdziesiąte XX wieku i odbywa się w hotelu "Kasprowy" w Zakopanem. Sam proces dostosowywania libretta do czasów współczesnych zajął twórcom aż dwa lata. Powstała w ten sposób uniwersalna tragedia miłosna. A sukces wiedeński był ogromny. W dniu premiery na liczącej tysiąc miejsc widowni nie było ani jednego wolnego miejsca. Publiczność teatru przyjęła operę długą owacją na stojąco. Bilety na wszystkie pięć przedstawień "Halki" w Wiedniu, zostały wyprzedane na długo przed premierą.

Ponieważ nadal obowiązuje nas akcja: #zostańwdomu, zatem dziś uczcijmy Międzynarodowy Dzień Teatru, wysłuchując chociaż jednego z zarekomendowanych spektakli Teatru Wyobraźni!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz